KRYTERIA OGÓLNE NA OCENĘ:
CELUJĄCĄ
1. Uczeń spełnia wszystkie wymagania na ocenę bardzo dobrą. 2. Posiada wiedzę i umiejętności wykraczające poza program nauczania. 3. Reprezentuje szkołę na zawodach sportowych. 4. Osiąga sukcesy w zawodach sportowych na różnych szczeblach. 5. Uczestniczy w sportowych zajęciach pozalekcyjnych. 6. Wykazał się znajomością przepisów w zakresie dyscyplin sportowych uprawianych w szkole. 7. Swą postawą, zaangażowaniem i stosunkiem do przedmiotu nie budzi zastrzeżeń. 8. Posiada nawyki higieniczno-zdrowotne. 9. Przestrzega zasad BHP obowiązujących na hali.
BARDZO DOBRĄ
1. Uczeń posiada wiedzę i umiejętności określone w programie nauczania. 2. Aktywnie uczestniczy w lekcji i zajęciach sportowych pozalekcyjnych. 3. Systematycznie doskonali swoje umiejętności i wykazuje duże postępy. 4. Wykazał się znajomością przepisów w zakresie dyscyplin sportowych uprawianych w szkole. 5. Swą postawą, zaangażowaniem i stosunkiem do przedmiotu nie budzi zastrzeżeń. 6. Posiada nawyki higieniczno-zdrowotne. 7. Przestrzega zasad BHP obowiązujących na hali
DOBRĄ
1. Opanował częściowo wiedzę i umiejętności określone w programie nauczania. 2. Bierze czynny udział w lekcjach wychowania fizycznego. 3. Stara się podnosić swoją sprawność fizyczną. 4. Nie wykazuje większych braków w zakresie znajomości przepisów sportowych poznanych na lekcjach. 5. Swą postawą i stosunkiem do przedmiotu nie budzi zastrzeżeń. 6. Posiada nawyki higieniczno-zdrowotne. 7. Przestrzega zasad BHP obowiązujących na hali
DOSTATECZNĄ
1. Uczeń opanował materiał programowy na przeciętnym poziomie. 2. Jest mało aktywny w czasie lekcji, bywa nie przygotowany. 3. Wykazuje braki w znajomości przepisów sportowych poznanych na lekcjach. 4. Swoją postawą i stosunkiem do przedmiotu budzi czasem zastrzeżenia. 5. Wykazuje braki w dbałości o zdrowie oraz nawykach higienicznych. 6. Czasami nie przestrzega zasad bezpieczeństwa obowiązujących na lekcjach.
DOPUSZCZAJĄCĄ
1. Uczeń w ograniczonym stopniu spełnia wymagania programowe. 2. W niewielkim stopniu angażuje się w pracę na lekcji. 3. Często bywa nie przygotowany do lekcji lub je opuszcza. 4. Nie zna przepisów sportowych. 5. Wykazuje duże braki w zakresie wychowania społecznego. 6. Dbałość o zdrowie, nawyki higieniczne i bezpieczeństwa budzą duże zastrzeżenia.
NA OCENĘ Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO MA WPŁYW:
I. Stosunek do przedmiotu: • uczeń ma prawo być nieprzygotowany do lekcji bez podania powodu dwa razy w semestrze, za każde następne nieprzygotowanie dostaje ocenę niedostateczną • uczeń nie przystępując do sprawdzianu, bez uzasadnionego usprawiedliwienia otrzymuje ocenę niedostateczną • nauczyciel na koniec semestru lub roku szkolnego wystawia ocenę za stosunek do przedmiotu • uczeń, który przez cały semestr był zawsze przygotowany do lekcji może otrzymać podwyższoną ocenę semestralną lub końcoworoczną
II. Aktywność i zaangażowanie na lekcji: 1. uczeń może otrzymać „plusy” za: • aktywny udział w zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych • dbanie o sprzęt sportowy • zdyscyplinowanie • pomoc w organizacji zajęć i sędziowaniu • inwencję twórczą • wykonywanie ćwiczeń i zadań w sposób zbliżony do maksimum możliwości 2. uczeń może otrzymać „minusy” za: • brak dyscypliny • niszczenie sprzętu sportowego • negatywny stosunek do uczestnictwa w zajęciach • brak stosowania zabiegów higienicznych Uczeń za trzy „plusy” otrzymuje ocenę bardzo dobrą, a za trzy „minusy” ocenę niedostateczną. Nauczyciel na koniec semestru lub roku szkolnego biorąc pod uwagę ilość zdobytych plusów i minusów wystawia ocenę podsumowującą aktywność i zaangażowanie na lekcji.
III. Umiejętności sportowe zgodne założeniami programowymi. Ocenie mogą podlegać następujące umiejętności: 1. Piłka siatkowa: • odbicia piłki sposobem górnym • odbicia piłki sposobem dolnym • zagrywka • zbicie dynamiczne • zastawienie
2. Piłka nożna: • uderzenie piłki wewnętrzną częścią stopy • strzał na bramkę prostym podbiciem • przyjęcie piłki wewnętrzną częścią stopy • prowadzenie piłki 3. Piłka ręczna: • podania i chwyty piłki w ruchu • rzut na bramkę po wyskoku • zwód pojedynczy z rzutem na bramkę 4. Piłka koszykowa: • podania i chwyty piłki w ruchu • kozłowanie • rzut do kosza po dwutakcie • rzut do kosza z miejsca i z wyskoku 5. Gimnastyka: • przewrót w przód • przewrót w tył • stanie na rękach • skok przez kozła • skok przez skrzynię • odmyk • umiejętność asekuracji
Ocenie podlega przeprowadzenie przez ucznia odpowiedniego fragmentu lub całej rozgrzewki przygotowującej organizm do wysiłku.
IV. Poziom sprawności kondycyjnej i koordynacyjnej W tabelach nr 1 i 2 znajdują się sprawdziany, jakie przeprowadza się w szkole i normy na poszczególne oceny.
V. Postęp sprawności i umiejętności indywidualnych Uczeń otrzymuje ocenę za postęp w sprawdzianach przeprowadzanych w szkole: • 6 – wybitna poprawa wyniku • 5 – wynik lepszy od diagnozy wstępnej • 4 – wynik na stałym poziomie z tendencją do poprawy • 3 – wynik trochę słabszy od diagnozy wstępnej • 2 – wynik dużo słabszy od diagnozy wstępnej
VI. Wiadomości
wpływ ruchu na adaptację organizmu do wysiłku(układ ruchowy, oddechowy, krążenia, nerwowy) właściwy strój do ćwiczeń czystość i higiena osobista warunkiem zdrowia zasady bezpiecznego zachowania się na zajęciach ruchowych prawidłowe przygotowanie organizmu do wysiłku (rola rozgrzewki) sposoby udzielania pierwszej pomocy dobór ćwiczeń kształtujących i korygujących postawę ciała znaczenie stosowania ćwiczeń oddechowych podczas wysiłku wypoczynek czynny i bierny, różnice, zasady stosowania w życiu codziennym sposoby spędzania czasu wolnego racjonalne odżywianie jako nie zbędny element prawidłowego funkcjonowania organizmu podstawowe przepisy gier zespołowych prawidłowe rozumienie pojęć: szybkość, siła, wytrzymałość, zwinność, równowaga, koordynacja ruchowa, rytm, czucie, orientacja posługiwanie się przyborami pomiarowymi zapoznanie uczniów z różnymi testami sprawnościowymi Uczeń otrzymuje za trzy „plusy” ocenę bardzo dobrą, a za trzy „minusy” ocenę niedostateczną. Uczeń otrzymuje oceny za w/w wiadomości zawarte w wymaganiach programowych ponadpodstawowych.
VII. Ocena za udział i osiągnięcia w innych formach związanych z kulturą fizyczną • uczeń otrzymuje oceny lub plusy w zależności od włożonej pracy za organizację zajęć sportowo-rekreacyjnych lub pomoc w nich • uczeń otrzymuje „plusy” za udział w zawodach na różnym szczeblu • uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą lub celującą za „dobre” lub „bardzo dobre” wyniki na poszczególnych szczeblach rozgrywek tj. miejsko-gminnym, powiatowym, rejonowym, regionalnym i wojewódzkim • nauczyciel na koniec semestru lub koniec roku szkolnego biorąc pod uwagę osiągnięcia sportowe ucznia może podwyższyć ocenę końcową
Opracował: Mirosław Rolka
|